fredag 3. september 2010

Kommende filmer

Som vanlig har det vært få norske kinopremierer i sommermånedene, men i september og oktober er det flere spennende filmer og se frem til. Jeg har tatt en kikk på de norske premierene de to neste månedene!


Limbo



Limbo er Maria Sødahls langfilm-debut og filmen ser veldig spennende ut! Etter hva jeg har forstått har Sødahl bodd på Trinidad - hvor filmens handling utspiller seg - i barndommen og hun har sannsynligvis et personlig forhold til tematikken i filmen. Traileren hinter om at vi vil få servert en sterk historie og godt skuespill. Line Vernedal har vel blitt vant til å spille fremmedgjort kvinne etter flere sesonger med Himmelblå, men vi får håpe denne filmen er litt mer dyptgående og vondere enn den nevnte serien. Jeg har trua og gleder meg!

Knerten gifter seg



Den første Knerten-filmen tok publikum med storm, men jeg fikk samtidig inntrykk av at det var delte meninger om filmen rundt om i landet vårt. Jeg personlig synes filmen var svært underholdende og morsom. Jeg likte lekenheten og humoren, og Adrian G. Smith var sjarmerende som få i rollen som Lillebror. Til denne filmen er regissør Åsleik Engmark byttet ut med Martin Lund som nylig er uteksaminert fra Den norske filmskolen på Lillehammer. Jeg håper Lund klarer å opprettholde stilen og humoren fra første film, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til om Knerten gifter seg klarer å følge opp sin forgjenger. Håper jeg tar feil!

Maskeblomstfamilien

Trailer

Petter Næss har vist at han kan lage gode filmer om han har et godt materiale å jobbe med - og det later det virkelig til at han har her. Jeg har ikke lest Lars Saabye Christensen sin bok, men tematikken rundt tvekjønnethet i et konservativt samfunn gjør at jeg går med store forventninger til denne filmen. Jeg synes det er en ekstremt interessant problematikk og angår dyptpløyende følelser som kan gjøre det til en svært sterk kinoopplevelse. Den argentinske filmen XXY fikk stor oppmerksomhet for å ta opp det tabubelagte temaet om tvekjønnethet - og om Maskeblomstfamilien klarer å få frem noen av de samme følelsene og tankene som XXY så skal jeg være veldig fornøyd! Maskeblomstfamilien kommer allikevel i et helt annet format enn den lille argentinske filmen. Petter Næss bringer oss en norsk storfilm overlesset av store norske skuespillere (Bonnevie, Eidsvold, Holmen, Nordin, Sundquist, Storhøi) basert på en anerkjent roman av den folkekjære forfatteren Saabye Christensen. Håper virkelig ikke det fører til en overfladisk behandling av bokens dype tematikk som vi har sett så mange ganger før i norske filmadapsjoner. Håper ikke filmen blir for "stor" til å fokusere på det dypeste i fortellingen. Petter Næss har klart det før, med hans filmatisering av Ingvar Ambjørnsens bøker om Elling. Men der var mye av suksessen filmenes humoristiske elementer - og humor er noe vi tradisjonelt har vært gode på i Norge, i forhold til tunge dramaer! Jeg er veldig spent!

Nokas






Erik Skjoldbjerg har aldri helt klart å følge opp braksuksessen Insomnia. Filmene i ettertid (Prozac Nation, En folkefiende) har rett og slett vært litt tamme, og etter å ha sett denne traileren frykter jeg det samme. Han tar tak i en stor nasjonal skandale og mediesak og er nødt til å trå forsiktig. Han har ikke mulighet til å ta seg for mange kunstneriske friheter, da denne saken er nasjonalt utlevert og nesten fortsatt aktuell. Filmen ville møtt enorm kritikk om han ikke hadde forholdt seg til virkeligheten. Hadde han laget et et sterkt karakterdrama og/eller fremstilt dem som kule, eller laget for tydelige helter og skurker som er vanlig i den kommersielle filmtradisjonen, ville filmen blitt sett på som respektløs og blitt kritisert for å lage underholdning av en tragisk skandale. Det han sitter igjen med er å lage en spennende og realistisk rekonstruksjon av hendelsen. Og ut fra traileren å dømme er det det vi blir servert også - det klarer ikke helt å pirre meg. Etter mange år med medieomtale er jeg egentlig litt lei av alt NOKAS-ranet. Men kanskje filmen klarer å gi et innblikk i hvordan slike ting faktisk foregår i vårt lille hjemland? Det er jo i så fall litt interessant for oss som er vant til tøffe ran a là åpningsranet i Nolans The Dark Knight. Skal se den på kino, men det kribler ikke....

Fritt vilt III



De første filmene var helt greie, og filmene har fått seg et trofast marked både nasjonalt og internasjonalt. Filmene har faktisk vært store kinosuksesser i Tyrkia hvor de henholdsvis har blitt sett av 30.000 og 20.000 på kino. Men jeg må si jeg får litt avsmak for denne filmen når de gjennom traileren og promoteringen til nummer tre virker som om de tror de leverer en triologi av samme omfang som Ringenes Herre. Traileren er altfor bombastisk og pompøs i virkemidler og musikk og det virker som om de tror hele verden har gått og ventet på filmen. Lurer på hvor mange som gikk å kjøpte billetter 26. juli - det var nok langt i fra den køen produsentene tydeligvis hadde regnet med. Den pompøse musikken traileren avslutter med gjør at jeg nesten blir motstander av filmen. Men de to første har holdt helt ok skrekkfilm-kvalitet så jeg ender nok med å se denne også....

Trolljegeren



Denne filmen lider av noe av det samme som Fritt Vilt, filmens plutselige bombastiske promotering undergraver mye av tanken bak filmen. Filmen skulle jo komme nedenfra og opp og overraske som en mockumentary skal. Og det har jo vært filmens strategi fra starten av, men det virker som produsentene har blitt redde for at ingen skulle se den, så nå kjører de på med markedsføring og en trailer som for meg virker litt for tullete. Traileren virker nærmest som en parodi på en mockumentary. Men jeg synes det er gøy at det prøves ut nye ting i norsk filmindustri og jeg skal ikke dømme filmen på forhånd. Jeg går ikke og gleder meg - men jeg er jo spent på hva dette er for noe...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar