tirsdag 14. september 2010

Endelig en skikkelig trailer til Hamers "Hjem til jul"



Det er knyttet store forventninger til Bent Hamers nye film og det ble snakket høyt om målsetninger om å bli tatt ut til Cannes-festivalen. Noe som ville vært et naturlig steg videre for vår største internasjonale "auteur"(den ble dessverre ikke tatt ut der, men hadde premiere på filmfestivalen i Toronto som også regnes for å være en relativt stor festival). Bent Hamers filmer har faktisk blitt sett mer i utlandet enn i Norge - og spesielt Salmer fra kjøkkenet var en stor internasjonal suksess. Filmen solgte blant annet over hundre tusen kinobilletter i henholdsvis Tyskland og Italia (til sammenligning solgte den 85000 billetter i Norge)! Bent Hamers neste norske film O'Horten ble en liten nedtur i forhold til Salmer fra kjøkkenet, men er fortsatt en god film og hadde relativt gode besøkstall internasjonalt, men skuffende lavt her til lands.

Bent Hamer har som vist slitt litt med å kapre hjemmepublikummet, noe som egentlig ikke er så underlig. Filmene hans er smale og sære, med et tregt tempo og lite handling - noe som vanligvis ikke er en suksessoppskrift for å nå massene. Men når det er sagt så har jeg aldri møtt noen som ikke har likt Salmer fra kjøkkenet - det gjelder både filminteresserte og ikke! Men faktum er uansett at han tidligere ikke har klart å gjøre stor suksess i Norge. Som nevnt ble det snakket høyt om Cannes-festivalen i forhold til denne filmen, men etter å ha sett denne traileren så er det første jeg tenker at Bent Hamer har laget en julefilm for oss nordmenn - altså en mer konvensjonell film for å nå massene. Jeg synes ikke Bent Hamers særpreg som han har har blitt kjent for utenlands virker å være like tilstede i denne filmen som i hans tidligere. Borte er hans underfundige univers og lille, sære og sjarmerende rollegalleri. Borte er den lavmælte, detaljrike humoren og den lille historien. Det er hvert fall min oppfattelse etter å ha sett denne traileren. Det betyr ikke at jeg ikke tror denne filmen er bra. Den kan fort bli kjempebra! Filmen virker som en god blanding mellom humor og drama, men i en litt større skala enn vi er vant til å se fra Hamer. Humoren virker mer åpenbar og konvensjonell og dramatikken virker mer alvorlig.

Familiedrama i julen er en slager i filmverden - julesettingen gjør at de dramatiske hendelsene i familien føles enda sterkere. Dette ser ut til å være en slags flettverksfilm om forskjellige familiers juleforberedelser - hvor hver familie har hver sine problemer som får sitt utspring i jula. Jeg må si jeg har store forventninger til denne filmen da jeg selv er svak for filmer som foregår i jula. Andre familiedramaer fra julen som Når nettene blir lange (Hoel 2000) og Tomten är far till alla barnen (Sundvall 1999) har vært store filmopplevelser for meg og jeg satser på at denne vil føye seg inn i rekken. Denne filmen virker allikevel ikke å være like skandalepreget som de nevnte filmene - traileren i kombinasjon med tittelen hinter jo til at alt løser seg når jula kommer. Noe som kan føre til en rørende inngang til adventstiden for oss som går og ser denne filmen.

Med andre ord gleder jeg meg stort til en norsk julefilm, med drama, følelser og humor, av en god regissør og med gode skuespillere. Men jeg er også umiddelbart skuffet da jeg ikke kjenner igjen Bent Hamer og hans stemme i denne traileren. Det ser mer ut som Hamer virkelig har gjort et forsøk på å for en gangs skyld kapre de norske massene, snarere enn at dette skulle være hans virkelig store internasjonale gjennombrudd. Men vi får vente å se - er ikke alltid traileren gir et helt riktig bilde av filmen!

Noen tanker om traileren eller min tekst? skriv de gjerne i kommentarfeltet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar